Rondreis Zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marianne Meure - WaarBenJij.nu Rondreis Zuidereiland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marianne Meure - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuidereiland

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

07 December 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Lieve lezers,

daar ben ik dan eindelijk weer met een nieuwe blog! Wat is de afgelopen maand ontzettend snel voorbij gevlogen en ik heb super veel meegemaakt. Ik ben het nog steeds allemaal aan het verwerken geloof ik.. Maar door een blog te schrijven, kan ik alles opnieuw beleven ;).

Mijn roadtrip begon in Nelson. Een van de meiden pikte me op bij mijn hostel en in het Abel Tasman park hebben we de twee anderen opgehaald. De eerste dag hebben we een flink stuk langs de westkust naar beneden gereden en eindigden we in Punakaiki. Dit plaatsje staat bekend om haar 'pancake rocks', rotsen die uit allemaal dunne laagjes bestaan en dus een beetje op pannenkoeken lijken. Op advies van anderen zijn we daar heen gegaan tijdens vloed (help! Ik moest dit woord gewoon opzoeken om de juiste vertaling te krijgen; het Engels zit er helemaal ingeslepen). Deze bezienswaardigheid was echt zo mooi als overal beschreven is, een absolute must see. De rotsen op zichzelf zijn al leuk om te zien, maar doordat het water zo hoog staat, komt het met een grote vaart tegen de rotsen en geeft een schitterend spektakel. Wat een prachtig natuurgeweld! Punakaiki ligt aan de westkust, dus we hoopten op een mooie zonsondergang, maar helaas blokkeerden de wolken ons zicht.. Dit is echter het enige moment in onze trip dat we konden 'klagen' over het weer. De rest van de trip hebben we prachtig weer gehad!! Zoveel zonneschijn en blauwe luchten. Dit is erg zeldzaam voor de westkust, dus ik heb me erg gezegend gevoeld.

De tweede dag reden we door richting het zuiden en maakten een stop bij de gletsjers. Ik ben niet de gletsjers opgegaan, want ja.. je moet toch ergens op bezuinigen; dan maar op sneeuw ;).
We sliepen hier in de buurt op een mooie camping, met uitzicht op de bergen. De anderen hebben nog een middagwandeling gedaan, maar ik had even de tijd voor mezelf genomen, want de volgende twee dagen stond ons een flinke klus te wachten..

Op dag 3 begonnen we aan een twee-daagse-wandeling. 18 km heen (zo'n 7 uur) en de volgende dag 18 km terug. Op Internet stond deze wandeling als 'easy' beschreven, dus ik dacht dat ik dit wel aan zou kunnen. Bovendien wilde ik graag ten minste een keer op mijn trip een meerdaagse wandeling doen, dus dat kwam goed uit. Maarrr... wat viel dit enorm tegen!! Deze wandeling heeft veel van mijn lichamelijke en vooral ook mentale kracht gevraagd.. Achteraf gezien ben ik daar erg blij om, want hiermee heb ik aan mezelf bewezen toch echt wel over deze mentale kracht te beschikken. Een flinke opsteker :)
De route begon al interesant met een rivieroversteek, waarbij je tot je knieen in het water stond. Er stroomde best wat kracht door de rivier, dus je moest opletten niet omver geworpen te worden. En oh ja; het water was ijskoud! Logisch natuurlijk zo dicht bij de gletsjer.. Maar goed, vol goede moed trokken wij onze sokken en schoenen (die dus direct nat waren) weer aan om op pad te gaan! Het totale pad bestond uit veel rotsen en nattigheid. Veel kleine stroompjes die je moest oversteken door van steen naar steen te gaan. Dit viel me zwaar.. Met een backpack op mijn rug is mijn evenwicht niet top en ik was continu bang dat de stenen onstabiel zouden zijn of dat ik zou uitglijden (wat niet geheel irreeel was omdat ze nat waren door het stoompje..). Toch heb ik het goed, zonder al te veel rampen, overleefd. De laatste twee uur waren gelukkig wel voor mij weggelegd, waar de anderen dan weer wat meer moeite mee hadden. De grote riverien konden we hier oversteken over wiebelbruggen. Daarnaast was er hier wat meer hoogteverschil, waardoor we soms flink moesten klimmen. Na 8 uur (een uur langer dan voorspeld, terwijl je meestal een uur minder kan rekenen haha) kwamen we aan bij onze overnachtingshut. En niet te vergeten, de hot pools! Naast de hut waren natuurlijke hot pools met uitzicht op de bergen. Een zeer aangename en schitterende beloning na onze inspanning! We waren niet de enigen in de hut en 's avonds hebben we flink wat spelletjes 'shithead' gespeeld met een man/vrouw of 12. Helaas hadden we ook het besef dat we de volgende dag dezelfde route weer helemaal moesten afleggen.. Vooral mijn knie vond dit geen feest. Het laatste uur van de wandeling de volgende dag, was mijn knie volledig uitgecheckt. Dus dat was daarna veel en lang stil zitten.. Al met al zou ik het absoluut niet nog een keer doen, maar heb ik geen spijt en ben ik vooral trots dat ik het gedaan heb. Bovendien was de natuur op de track erg mooi, met zowel rivieren, bergen, sneeuw, hot pools, zand, rotsen, etc. Bijna alle natuurelementen die je maar kan bedenken!

Daarna vervolgden wij onze trip weer naar het zuiden, richting Wanaka en Queenstown. Voor mij was dit het mooiste stuk rijden. Het uitzicht op de meren met op de achtergrond de bergen was adembenemend. Zo mooi dat ik er zelfs een traantje voor moest wegpinken.
In Wanaka hebben we een lui dagje aan het meer gelegen. Het was wel gek om in bikini te liggen en een ijsje te eten, terwijl je op de achtergrond bergtoppen met sneeuw ziet!
De nacht hebben we doorgebracht in Queenstown. We wilden graag een avond op stap, dus waar anders dan in Queenstown! Op de camping was een vriend van een van de meiden, dus die ging ook gezellig mee. Eerst uit eten en daarna dansen in een pub. Heerlijk avondje!

Na Queenstown stond Milford Sound op het programma, waarschijnlijk de hoogst aangeschreven toeristische activiteit. We hadden besloten om een combinatietour te doen van zowel een cruise als kajakken. We begonnen de tour met wolken, wat een soort mysterieus effect gaf aan al het natuurschoon. Tijdens het kajakken brak de zon door, waardoor we de bergen in volle glorie konden zien. Het was een bijzondere tour. Bovendien werden we getrakteerd op springende dolfijnen om onze boot heen, wat mij een zeer gelukkig mens maakte :).

De dag erna was het tijd om weer richting het noorden te gaan. We maakten een stop bij mt. Cook om een wandeling door de valley te doen en sliepen bij Lake Tekapo, waar 's nachts totaal geen lichtvervuiling is, dus een uitgelezen plaats voor sterren kijken. En wauwie! Wat een prachtige sterrenhemel in de avond/nacht! Rustig in het gras gaan liggen en gewoon genieten van het zicht. Super mooi!

En toen was onze trip alweer voorbij.. Ik geloof dat we 10 dagen met elkaar zijn opgetrokken en dit ging wonderbaarlijk goed! Totaal geen gedoe, ieder kon haar ding doen en we hebben het erg gezellig gehad.

Met een van de meiden heb ik vervolgens een auto gehuurd voor een weekje om door de Arthurs Pass te rijden. Dit keer hadden we ruim de tijd, dus deden we lekker rustig aan. Hier waren we beiden wel aan toe, want de 10 dagen daarvoor gingen we maar door en door en door. We besloten budget te doen; goedkope campings en slapen in de auto. Niet eens zo'n hele slechte ervaring! Gelukkig slaap ik bijna overal prima, dus dit ging makkelijk. We maakten niet te veel kilometers per dag, namen veel de tijd om te ontspannen en af en toe een korte wandeling te doen. Een van de mooiste wandelingen tot nu toe was de Porari river track, een wandeling langs een rivier waarbij je het gevoel hebt dat je in de jungle loopt. Bossen blijven toch een grote favoriet voor mij! Deze trip eindigde in Kaikoura, de plek om walvissen en dolfijnen te spotten. We besloten de boottrip te doen en we werden rijkelijk beloond! We hebben zowel dolfijnen, walvissen, als ook een blauwe haai gezien! Super cool.

Zoals hierboven ergens geschreven, hadden we in Queenstown extra gezelschap op ons avondje uit. Na het afscheid daar ben ik met hem in contact gebleven en besloten we samen nog een kleine roadtrip te doen naar het zuiden van het zuidereiland (Catlins). Op deze trip weer een hele andere kant van het eiland gezien! Wat is het hier toch mooi. Op een van de campings zwommen de dolfijnen zo dicht bij de kust dat als je het water in ging, je zo goed als met dolfijnen aan het zwemmen was! Super gaaf! Ook heb ik op deze trip pinguins van heel dichtbij mogen meemaken :). We deden een wandeling door de cathedral caves en ver weg in een van de grotten waren 3 pinguins. Wij besloten onze lichten uit te doen en rustig af te wachten.. Een van de pinguins kwam gewoon naar ons toe gelopen! Ik was hartstikke bang hihi, dus verschool me achter mijn gezelschap, maar wat super vet om te zien! Oog in oog met een pinguin.

Goed.. dat was in een notendop mijn november. Inmiddels ben ik bij mijn volgende wwoof familie, waar ik 5 dagen blijf. Zij wonen in Dunedin, de studentenstad van Nieuw-Zeeland. Een leuke stad zo op het eerste oog, misschien moet ik nog maar wat tijd vrij maken om dit verder te verkennen!

De versieringen voor Kerst zijn hier in volle gang en verbazingwekkend genoeg is alles hier gewoon gefocust op een winterse Kerst! Super gek, want het is 27 graden haha. Ik zou Santa Claus toch minstens op een surfplank oid verwachten, maar nee.. Hij wordt gewoon omgeven door sneeuwvlokken.

Ik zal weer wat foto's toevoegen die ik met mijn telefoon gemaakt heb. Ik kan geen commentaar bij deze foto's zetten, dus je moet er zelf maar van maken wat het was ;).
Wat in ieder geval zeker is, is dat de natuur op het zuidereiland adembenemend is!! Wat ben ik een gelukkig en gezegend mens.

Liefs, Mari

Ps: Ik zie dat de foto's nu geüpload zijn bij een ander blog.. dus voor de foto's moet je even 2 blogs terug: 'Alweer 6 weken op pad'!

  • 07 December 2017 - 06:01

    Sophie :

    Hey Mari

    Wat een mooi avontuur beleef je zeg! En zo veel overwinningen op jezelf, mooi om te lezen. De foto's kan ik helaas niet openen?

    Liefs Sophie

  • 07 December 2017 - 06:13

    Maaike:

    Wat heerlijk om weer even meegenomen te worden in jouw avontuur en te lezen hoe jij enorm aan het genieten bent!!

  • 07 December 2017 - 11:04

    Harry En Linda:

    Goedemorgen Marianne,

    Wat een fysieke inspanningen aan de andere kant van de aardbol, maar goed dat je het wel doet. Grenzen verleggen is prima, als je er (meestal na afloop) maar van geniet.
    Kerst bij 27 graden of hoger blijft voor ons Nederlanders een merkwaardige combinatie. Went nimmer, maar geniet er wel van, misschien met warme chocolademelk. Blijf van je reis genieten en blijf ondernemen............
    Bijzonder dat je zo dicht bij een echte pinguïn bent geweest, Ivo zal zeker jaloers op je zijn.
    We zullen het er nog wel even over hebben op de verjaardag van Jennette.

  • 07 December 2017 - 11:15

    Géry:

    Oh wow ..... ik ben er echt een beetje stil van.... Je doet en ziet zooo veel. Een vriendin van mij zou zeggen: "A life changing experience", en ik denk dat dat ook echt zo is. Voordat je wegging heb ik veel over je reis nagedacht (en we hebben het er natuurlijk ook over gehad) en ik ben zo blij dat het zo voor je uitpakt. Ik ben beretrots op je!!!
    xGéry

  • 07 December 2017 - 19:12

    Annet:

    Hè Marianne,wat een leuke blog weer.....je moeder en ik hebben morgen tijdens de lunch weer veel gespreksvoer! Geniet jij nog maar lekker

  • 08 December 2017 - 14:04

    Johan:

    Hey dochter,

    eindelijk weer in de lucht..... Maar ja, wat wil je ook na al die ongelooflijke avonturen. Geen tijd voor een blog...

    We hebben hier net Sinterklaas langs gehad. Zeker niet tegengekomen daar?
    De kerstman is blijkbaar wel in aantocht. En inderdaad vreemde ervaring met hoge temperaturen kerst vieren. Maar dat heb je ook al eerder gedaan.

    Geniet ervan dochter, wij doen het op afstand mee.

    paps

  • 09 December 2017 - 09:17

    Alice:

    Hi Mari,

    Met veel plezier je mooie blog gelezen, wat ben je stoer, wat een belevenissen en leuk gezelschap!
    Dat wordt weer gezellig in Queenstown met Oud en Nieuw.
    Wow! Dolfijnen, walvissen, een blauwe haai en pinguïns gezien, super die natuur daar!
    Kan me voorstellen dat je (en niet alleen vanwege budget?) de sneeuw hebt gelaten voor wat het is.
    Hier in Nederland geniet ik weer volop van de winterse buien, grrrrr...
    Geniet maar lekker daar lieve meid!

    xxx mamsie


  • 10 December 2017 - 17:12

    Aad:

    Ik weet niet of het jou bedoeling is om ons ook naar Nieuw Zeeland te lokken. maar op deze manier komen we er niet meer onderuit.
    Wij willen ooook.

  • 11 December 2017 - 14:05

    Jeanet Mansvelder:

    Hallo Marianne, wat leuk om jouw reisblog te lezen en interessant om te lezen wat jij allemaal beleeft; vooral ook omdat ik laaang geleden ook 6 maanden in NZ was, maar dit was nooit zó spannend en avontuurlijk. Geniet van jouw tijd in NZ! Safe travels! Groeten uit ZA!

  • 20 December 2017 - 22:18

    Janneke:

    Hé dappere nicht, ik reageer wat laat vanwege eigen bezigheden (zie FB ;-) ). Maar respect, respect, respect! Wat kun je trots zijn op jezelf. Zo'n pittige wandeling. Zo mooi en je weet nu ook wat je niet meer wilt hihi. En wat fijn dat je zulke fijne mensen steeds treft. Ik vraag me af..zijn dit contacten voor even of zitten er ook blijvertjes tussen? In ieder geval zit je lekker in het moment en daar gaat het voor nu om. Wij staan voor de kerstvakantie. Ik heb ooit Sinterklaas gevierd in Thailand, ook met zweet op de rug. Dat is zo'n mindfuck eigenlijk. Wat leuk om te ervaren wat herinneringen en tradities met je doen. Hartelijke groetjes van Janneke.

  • 22 December 2017 - 23:11

    Lenny:

    Hoi
    Wat ben jij heerlijk ondernemend bezig leuk hoor:)
    Wij hebben de kerst op school al achter de rug en genieten
    Nu ook van 2 weekjes vrij.
    Liefs Lenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Actief sinds 30 Aug. 2017
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 10640

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 24 Februari 2018

Reis door Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: