Een dagje op school! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marianne Meure - WaarBenJij.nu Een dagje op school! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marianne Meure - WaarBenJij.nu

Een dagje op school!

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

24 September 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia ora!
Mijn twee weken bij de familie in Auckland zitten er al weer bijna op. Ik heb een erg leuke tijd hier gehad! De eerste week was het Franse koppel nog hier en hebben we gezamenlijk het tennisveld, het gebied rondom het zwembad e.d. helemaal onkruid-vrij gemaakt. Ook de keuken in huis moest geloven aan een grote schoomaak. Dat laatste was nogal wat, maar in ieder geval wist ik daarna alles prima te vinden!
Het leven in dit huis is heerlijk. 's Ochtends een beetje uitslapen (de vrouw des huizes komt toch pas rond 10 uur thuis na het wegbrengen van de kinderen naar school ;) ), rustig aan ontbijten, paar uurtjes werken, lunch en dan eigenlijk alleen maar ontspannen! Genieten van het uitzicht, de zon (meestal), een boek, een puzzel (ik heb zojuist een 1000 stukjes puzzel afgemaakt!), een gesprek (Pauline stopt nooit met praten hihi) en wat ditjes en datjes. Sinds het Franse koppel weg is, heb ik eigenlijk niet echt meer iets hoeven doen van Pauline.. Absoluut vakantie!
Daarnaast was het deze twee weken ook het begin van een heleboel ' eerste keren': eerste mooie vogels gespot, eerste fish and chips gegeten, eerste tequila shot gehad (incl. zout en citroen uiteraard), eerste rugby-tv-avond, eerste keer op de linkerhelft van de weg rijden (ik leef nog maar net..), eerste keer naar het strand(blote voeten in het water en een Italiaanse gelato toe) en ook eerste keer naar school!
Afgelopen donderdag ben ik met het jongste lid van het gezin (Matthew van 10) mee naar school geweest. Wat een ervaring! Een hoop verschillen gezien; leuke en minder leuke. De lokalen bevinden zich niet naast een gang, maar liggen aan het speelterrein en zijn onderling verbonden door schuifwanden, die een groot gedeelte van de dag gewoon open staan. De dag werd geopend door 2 leerlingen (leuk!), die door middel van een powerpoint-presentatie de kinderen welkom heetten, het dagelijks versje lieten opzeggen (in zowel Maori als Engels) en een eigen gekozen liedje lieten horen/meezingen. Ze maken gebruik van een muziekinstrument om stilte te krijgen, die dus ook gebruikt kan worden door de kinderen en er wordt goed naar geluisterd. De kinderen 'als leerkracht' redden zich dus prima. Vervolgens neemt de leerkracht het over door eigenlijk alleen maar te checken of iedereen aanwezig is en de kinderen in hun werkgroepen aan de slag te laten gaan; geen instructie, de kinderen weten wat ze moeten doen. Dat gaat eigenlijk bij elk vak zo: geen instructie en de kinderen werken zelfstandig aan een opdracht en kunnen hulp vragen van andere kinderen uit hun werkgroep (die samengesteld zijn op basis van niveau). De plek waar ze werken mogen ze overigens volledig zelf kiezen, varierend van zitzakken tot gewone tafels met stoelen. De leerkracht neemt tijdens een les elke keer een werkgroep apart om samen aan de opdrachten te werken; om na te kijken met ze, ze aan het werk te zien, extra uitleg te geven e.d. Ik heb ondertussen bij een van de kinderen gecheckt of er uberhaupt wel klassikale instructie-momenten bestaan en gelukkig zijn ze er wel, maar slechts een paar keer per week. Het leukste vak dat ik gezien heb, was lezen. De kinderen lezen een boek op hun eigen niveau, werken er daarna een standaard opdracht over uit en vervolgens krijgen ze een 'klaaropdracht', waarbij ze mogen kiezen wat voor verwerking ze doen van het boek (een video, een presentatie, een poster, etc.). Ze hebben veel chromebooks en tablets tot hun beschikking. Het vak waar ik me het meest over verbaasde, was spelling. Naar mijn mening kan spelling eigenlijk niet zonder instructie en begeleide inoefening, maar hier moesten ze alleen maar in een werkboek werken.. woorden overschrijven.. niet helemaal zoals ik het voor me zie! Goed geregeld waren de leswisselingen: ze laten een muziekje horen, vertellen dat de les over is, wat ze daarna gaan doen en de kinderen hebben vervolgens een 'tune' de tijd om te wisselen (ze gebruikten die week de Pink Panter tune). Vrolijk en leuk! De pauzes zijn erg vrij; de kinderen gaan direct naar buiten, waar ze in hun eigen tempo eten/drinken en zodra ze klaar zijn, gaan ze spelen. Tot slot was het meest verbazingwekkende het voorlezen door de leerkracht. De kinderen kregen twee boeken voorgelezen: een waarbij ze de letter 'b' gingen leren en de ander waarbij ze de kleuren gingen leren.. Ik ben gewend om boeken boven het niveau van de kinderen te kiezen om voor te lezen in plaats van ver beneden hun niveau.. Maar ik heb er niet naar gevraagd bij de leerkracht, dus wie weet zat er wel een hele slimme/goede gedachte achter! Al met al een erg leuke en vooral leerzame dag! Matthew heeft bovendien erg goed voor me gezorgd, door elke keer te vertellen wat ze gingen doen en me elke keer dat hij me zag, super vrolijk te begroeten (wat een schatje is het hihi). Ook was er een kind in de klas, die 2 jaar geleden vanuit Nederland is geemigreerd, dus ik heb lekker een beetje Nederlands kunnen kletsen!
Nu is het tijd om aan de rest van mijn avontuur te beginnen; alleen op pad! Ik ga naar Hamilton morgen en zal dan mijn route naar het zuiden vervolgen.
Lieve groetjes, Marianne
Ps: Ik weet dat ik hier en daar wat trema's ben vergeten, maar dat krijg ik niet voor elkaar op deze computer.. ;).

  • 24 September 2017 - 09:10

    Jennette:

    Gezellig Mari! Je hebt het goed naar je zin

  • 24 September 2017 - 12:07

    Janneke:

    Hé dappere nicht,
    Wat geweldig dat je een dag mee naar school mocht. Ik kan me goed voorstellen dat je de ogen hebt uitgekeken. Het lijkt heel vrij onderwijs en ik vroeg mij af of dit regulier onderwijs is of een speciale stroming. Het zelfstandig werken staat erg boven aan, dat is helder. Reuze interessant lijkt me, zeker wanneer je er voor hebt doorgeleerd :-)
    Over eerste keren gesproken...vannacht was het hier erg mistig en vanmorgen vond ik heel veel verse spinnenwebben tussen de planten en de blaadjes aan de bomen zijn aan het verkleuren. De herfst komt eraan! Hartelijke groetjes van Janneke

  • 24 September 2017 - 12:46

    Johan:

    Lieve dochter,
    Op weg naar Hamilton.
    's kijken hoelang het 'alleen' dit keer duurt.....

    leerzaam zo'n dagje op school. een ervaring die je ook weer meeneemt.

    En die Paddy en Pauline, bijzondere mensen volgens mij.

    Tot het volgende contact meid. Veel plezier.
    groetjes

  • 24 September 2017 - 16:59

    Maaike:

    Wat cool om gewoon een dagje mee te mogen kijken op een school. Had graag over je schouder meegekeken . Kijk uit naar je volgende blog en blijf je volgen hoor!

  • 24 September 2017 - 20:50

    Leontien:

    Mmmm, zou die Pink Panther tune ook nog in groep 8 werken?
    Super leuk, zo'n dagje meekijken! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! En nu dus weer op pad. Suc6! Ik ben benieuwd naar je aankomende avonturen.

  • 25 September 2017 - 12:25

    Alice:

    Fijn dat je zo'n leuke tijd hebt gehad bij Paddy en Pauline! Mooi om daar in een ontspannen sfeer de eerste NZ-ervaringen en gewoontes op te doen.
    Nu door naar Hamilton en omgeving, waar je vast weer veel leuke en mooie dingen gaat beleven.
    We hopen het weer te lezen op je blog.
    Ik wens je een fijne tijd daar! xxx

  • 26 September 2017 - 19:56

    Lenny:

    Hey Marianne,
    Heerlijk ff je blog gelezen. Super zo'n dagje meekijken op een school.
    Heb je ook nog bij de kleuters gekeken:)
    Nu weer op doorreis. Ik blijf je volgen hoor;)
    Veel plezier groetjes Lenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Actief sinds 30 Aug. 2017
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 10657

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 24 Februari 2018

Reis door Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: